Ferguson TED20 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| SLÄPFORDON SOM DRAS AV TUNG TERRÄNGVAGN MED EN KONSTRUKTIV HASTIGHET AV HÖGST 30 KM/H, TRAKTOR ELLER MOTORREDSKAP KLASS II | ||
| 420E | Kopplingsanordning saknas/otillfredsställnade | 800:- |
| 421E | Däck med fel dimension eller belastningsvärde | 400:- |
| 422E | LGF-skylt saknas/bristfällig/ej anordnad på föreskrivet sätt (vid färd på väg) | 300:- |
| 423 | Lykta/lyktor saknas/ur funktion/bristfällig(a) (Vid färd under mörker) | |
| A | båda lyktorna saknas/ur funktion | 600:- |
| B | en lykta saknas/ur funktion | 300:- |
| C | fel i andra fall beträffande lyktor | 300:- |
| 424E | Fordon utrustad med lykta/strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt/ vitt ljus bakåt | 400:- |
| 425E | Fordon utrustad med anordning som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt/vitt ljus bakåt | 400:- |
| 426E | Reflexanordning(ar) saknades/av ej godkänd typ/bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt (Vid färd under mörker) | 300:- |
| 427E | Körriktningsvisare saknas/ur funktion/ bristfälliga/ej anordnade på föreskrivet sätt | 400:- |
| 428E | Identifieringsmärkning saknas/bristfällig (på registrerad släpvagn) | 300:- |
| 429E | Fordon försett med delar/tillbehör som förbjudits av Vägverket | 300:- |
| 430E | Användande av fordon med fordonsdelar/ fordonstillbehör av ej godkänd typ/ej märkt på föreskrivet sätt | 300:- |
Har man bara reflexer och LGF-skylten, samt kör dagtid så ska det gå bra...
Year Serial no
1946 1 - 315 = 315st
1947 316 - 20894 = 20578st
1948 20895 - 77772 = 56877st
1949 77773 - 116461 = 38688st
1950 116462 - 167836 = 51374st
1951 167837 - 241335 = 73498st
1952 241336 - 310779 = 69443st
1953 310780 - 367998 = 57218st
1954 367999 - 428092 = 60093st
1955 428093 - 488578 = 60485st
1956 488579 - 517651 = 29072st
Första året 1946, byggdes 315 st, produktionen startade på hösten. Och sista året, 1956, ställdes produktionen om för FE35, "guldkalven". Den var ingen större förbättring, gick fortfarande i 20km/h, men hade hög/låg-växel. Efterföljaren MF35, den röda från 1958, var uppväxlad till 30km/h och den fick uppdateringar efter hand. Fortfarande var det en liten traktor, och många av delarna från Grållen var samma.

Ferguson FE-35 "Guldkalven" med den bronserade kroppen.
1956 1001 - 9225 = 8224st
1957 9226 - 74655 = 65429st
Nu var "Grållen" förlegad, går för fort på 1:ans växel och för sakta på 4:ans! För törstig på bensin/fotogen. Den hade brytit jorden och mättat många munnar. Men nu måste utvecklingen gå vidare med större och snabbare maskiner som vi känner dem idag. Fler skär på plogen, större harvar osv.
Dokumentet från Statens Maskin Provning 1949. Klicka på bilden för att ladda ner hela dokumentet.
Dokumentet från Statens Maskin Provning 1954 av dieselversionen. Klicka på bilden för att ladda ner hela dokumentet.
Av någon anledning så låg reservdelsboken kvar hos min kompis, fast verkstaden slog igen för minst 20 år sedan. Bladen är daterade i augusti 1957. Det är efter att produktionen stannat, därför bör den vara komplett med alla varianterna. Lite tummade sidor av oljiga händer... men vadå! Jag lånade och scannade. Klicka på bilden för att ladda ner hela boken.
Jag fick låna två olika årsmodeller av drivmedelsmätstickor för att rita upp. Stickor från Mobiloil. Klicka på bilden för fullversion.
Kombinerad för TEA och TED traktor. Klicka på bilden...
Enbart för Bensin TEA traktor. Klicka på bilden...
Enbart för Fotogen TED traktor. Klicka på bilden...
Ritade om stickan och plastade in den... får se om plasten håller för bränslet. Har limmat plastskivan på en ekstav. Klicka på bilderna för större version. Stickan skall vara exakt 250mm lång. Eller ladda ner denna filen med ritningen och hämta "free viewer-program" från denna sida. Öppna ritningsfilen i det programmet, och du kan skriva ut stickorna exakt i skala 1:1 på din skrivare.

Originalgeneratorn fick ge vika... och det är enklare med minusjordat systen. Fick en smidig 12 Volt 50 A generator av en kompis. Originalremskivan skavdes en vända i svarven, sen passade den på nya generatorn. Har bytt all kabel i traktorn. Sedan laddningsreläet togs bort så blir elschemat för traktorn mycket enkelt! Nya generatorn har inbyggd laddningsrelä. Laddningslampan på instumenttavlan måste bytas till en kraftigare. Nu sitter det en 4W lampa mot tidigare 1,5W. Annars vill inte laddningen starta. Startmotorn som tidigare var plusjordad, bryr sig inte om att det nu är minusjordat. Det är en serielindad maskin, den går alltid samma riktning, även om den matas med växelström!! En dammsugare har samma motortyp.

Har bytt hela tändsystemet. Det var nästan så att lagren i fördelaren skulle skära. Plockade isär hela fördelaren, tvättade upp lagren och smörjde in med fett. Inte så roligt att läsa "Made in Japan" på tändspolen!

Baklampan har också fått en modifikation. Eftersom jag ska ha en prärievagn efter mig, så skymmer den traktorn bakifrån. Då är min åsikt, att det måste finnas blinkers. Och när det är monterat bromslampor på vagnen, så anser jag att oxo de måste fungera. Vill gärna ha alla dessa funktioner inbyggda i traktorns "original" baklampa. Provade att lägga in 2 stycken 10W spollampor inne i kapslingen till broms/blinkers! Men av värmen från lamporna så blev plasten lite mjuk, och gav en tendens att formförändra utseendet till det sämre.

Det blev en vända runt ritbordet med en modifikation. Ett kretskort etsades fram med plats för några röda lysdioder. Originallampan krossades! Så att jag fick en lampsockel att löda fast kretskortet på.

I mitten är baklyset med fem lysdioder.

Och i en ring sitter fler lysdioder för bromslyset kombinerat med blinkersen. Med lite hokus-pokus av likriktarbrygga går det att kombinera broms/blinkers i samma "lampa". Precis som på amerikanska bilar.

Bromsljuskontakten är monterad på en liten vinkel. Tyvärr sitter switchen dold för kameran. Den undre balken är bromspedalen.
..
Framlampans inkråm är lite rostigt. Har funderingar på att köpa nya. Men inför traktorresan så fick det bli en snabb nödlösning. Ville gärna att lyktorna ska vara tända under färd. Lamporna är original Bosch utan hel/halv-ljus. Likadana arbetslampor runt om. De monterades av ANA efter importen av traktorn. Krossade glödlamporna, och monterade en varmvit lydiodplatta på lampsocklarna. Sen borrades ett hål i reflektorn som passade en 21W gul lampa till blinkersen, som limmades med smältlim. Traktorer behöver inte ha lyktorna tända dagtid. Jag kommer inte att köra i mörker, så LED lamporna blir bra till varselljus dagtid. Förbrukningen sjunker från 2 × 35W till 2× 2W på lamporna, detta reducerar värmen och batteriförbrukningen avsevärt.

Det fick bli en ny förgasare, den gamla var sönderskruvad. Nu går motorn som en dröm på tomgång. Dessutom startar motorn alltid utan hjälp av choken efter bytet. Fastän jag saknar kor och mjölkmaskin, fick vakumuttaget sitta kvar.

Traktorns instrumentering har kompletterats med en hastighetsmätare! Traktorn gör max ca 24km/h! Till höger har jag klämt en vit lysdiod som skvallerlampa till blinkersen. Vill inte borra i panelen. "Blinkerspaken" är den lilla gummivippan ovanför tempmätaren.

I cykeldatorn finns en trip mätare. Har redan kört nästan 7 mil...

Givaren sitter surrad på en vinkel vid vänster framhjul. En extra kraftig magnet på hjullagret fixar pulsen till givaren. Genom att justera avståndet mellan magnet och givare så blir triggningen ok. De får inte sitta för nära varandra.

Hjuldiametern och rulldiametern är inte lika. Cykeldatorn vill helst ha rulldiametern om siffrorna skall bli rätta. Däcket plattas till lite, därför blir rulldiametern mindre. Radien mätes till hjulcentrum, sen är det folkskolans matematik med radien och Pi som gäller för att få omkretsen. 335 × 2 × 3,14 = 2104 mm

Ifall vi kör vilse?? Lite moderna leksaker till pappa. En minicykelkorg till kameran och vattenflaskan.

Framme i Buddeviken Östra Hästholmen i Blekinges östra skärgård för en testnatt. Det blev linfärja från Yttre Park, Torhamn.

Det blev en fin kväll i Buddeviken. Och natten förgylldes med toner från Näktergalen och Göken.

Under denna testresa skulle jag anteckna vad som behövdes inför stora resan. Det första jag glömde var anteckningsblocket.... Jag och sovsäck kommer inte överens, vi roterar inte med samma hastighet. Vaknar alltid med blixtlåset i ryggen, där utbrytningsarbetet vidtar. Därför blir det duntäcken numera. En kompressorbox förvarar maten kall. Har ett 200Ah batteri under sängen som laddas från traktorn under körning. Bågarna till vagnen är 50mm plastslang, Styva som attans! Duken är solsegel som normalt skall hängas i trädgården. Men den är inte helt regntät, så därför fick det bli en plastpresenning på insidan. Inte en tendes att det kom in vatten fastän vi körde en hel dag i ösregn. Däremot blev jag genomsur på traktorn! Vatten har en förmåga att leta sig in på kroppen med tiden, oavsett vilka regnkläder man har.

Sen... om det skall vara avkopplande så måste man vara uppkopplad! Här sköter en Globesurfer 3+ kontakten med yttervärlden. Den arbetar via WiFi till kameran på traktorn och datorn intill.
Väldigt impad av kökets effekt. Men, kastrullen med bakelithandtag spred en obehaglig lukt! Det är rent rostfritt gäller över öppen gaslåga.
Klicka på bilden för större version.

Detta var 1948... 30 traktorer i timmen från bandet! 500 om dagen, det betyder att de körde tvåskift.
Traktorn byggdes av Standard Motors åt Ferguson. Från 1948 så användes Standards egna motorer i Fergusontraktorn. De första traktorerna hade en amerikansk Contentialmotor.
Från Teknikens Värld nr 4 1948. Den nya Standard Vanguard. Detta var 80mm cylinderdiamter. Senare kom 85mm cylinderdiameter med 68 hk.

ANA sålde både bilarna och traktorerna från Standard Motor i England.
En storbeställning av traktorer från Amerika

Ur Teknikens Värld 5 1948
Tack alla er som följt vår färd via webbkameran!!

Om vädret tillåter att kameran kan leva friluftsliv, och Telenor har en vakande site över oss. Så kommer det en bild från traktorn varje halvminut under resan. Tyvärr är det en för billig kamera, den kan inte streama en levande bild. Kameran har WiFi till routern i vagnen. Fästet fram på traktorn som kameran sitter på är för nödbogsering. Vi har en bogserstång i beredskap ifall någon traktor fallerar.
Klicka på bilden för större karta.
Vi kommer att bli ca 10 veterantraktorer med vagnar som kommer att göra en fyradagarstripp med ca 300km runt östra Blekinge. Eftersom traktorerna gör ca 22km/h, så kommer det att ta sin tid.
Vi startar från Ramdala Medborgarhus fredagen den 16 maj kl 09.00.
En skugga följer traktorn! Vi startar i fint väder där maskrosorna blommar.
Uppsamling i Ramdala
Patrik med sin dieselgrålle och vagn.
Hasse Andersson med sin unika originallastare, nu bärandes en Unikabox.

Patrik Brånhede's Dieselgrålle

Åke Torstensson's MF35


Eje's ekipake går sist.

Gert-Åke Sommar tar ledningen med sin "guldkalv" och prärievagn. Därefter kommer Sven-Erik Björklund. Radio Blekinge gick ut med en varning!! Traktorer på E22:an! Någon irriterade sig tydligen. Av de 270 km vi körde så behövde vi endast 2 km av E22:an, resten var småvägar. Vi såg inga sura miner, alla vinkade var glada och fotograferade oss.

Stefan Wirbladh i en vänstersväng.

Hans Andersson

Johnny Apell

Lars-Erik Krona

Åke Torstensson

Patrik Brånhede

Eje Gustavsson
Patrik Brånhede

Sista ekipaket med Eje Gustavsson
Första stoppet hos Per Brunberg Björketorp gård.

Per Brunberg informerar om gården

I Bräkneåns dalgångar.
Framme vid kvällsstoppet i Svalemåla.

Svalemåla
Vi fick en fin kvällssol.
Precis vid havskanten.
Avslutning på kvällen
Den fina morgonen i Svalemåla
Stopp för frukost uppe i Vandrarhemmet, Svalemåla
Bräkne-Hoby
Stopp i Bräkne-Hoby där en familjecykel aktivitet pågick.
Hos Arne med son och deras museum i Tjurkhult
Guidning på det privata museet.
Ett objekt i museet som skall förbli orört.
Fordson Major
Pappa Arne med sonen Victor körandes sin tändkulemotor-
Stopp i Rävemåla för paus o tankning

Det var vi som körde...
Klasatorpet, Långasjö. Strax efteråt startade ett rejält regn! Som varade några mil.
Till Skeppevik's Camping kom vi fram rejält blöta.
Lars-Erik Krona med MF35 och husvagn i bakgrunden.
Gert-Åke Sommars ekipage, nyrenoverad guldkalv.
Fikastopp hos Blomlöfs i Brömsebro sista dagen.
Sista stoppet i Kristianopel, några ekipage hade redan avvikit.

Och så hamnade vi i bladet... Vårt Karlskrona Nr6 2014