Tre dagar i en Ark på Torneträsk

Den 11-12-13 maj 2016 tillbringade jag i en Ark utanför Stenbacken i Torneträsk.

Jag som bor i Blekinge har fördelen att ha släktingar i Kiruna med två arkar. Medan andra tittar i färgglada broschyrer om resor till varmare platser söderut, så uppskattar jag nattåget norrut till snö och is! Blir hämtad på stationen i Kiruna, sen måste logistiken planeras med mat bränsle och annat. Från arkarna utanför Stenbacken är det minst 70 km till närmaste affär. Har det glömts någonting får det vara glömt!

En Ark får ha maxmåtten 2,5×1,6×1.8 meter och den skall stå på medar. Då är den mobil och behöver inget byggnadslov... De är oftast uppvärmda med gasol eller fotogen. Och helst så effektivt att det räcker att sitta i kalsongerna när det fiskas....De har oftast två luckor i golvet för angenäm pimpelfiske inne i värmen.. Men de tenderar att inte dras ut på isen, fungerar mer som små fritidshus. Man kan inte bo i dem, men med avkall på komforten så är de utmärkta för övernattning!

Arkarna började att byggas på 1930-talet som skydd för isfisket på bl.a. Torneträsk. Då fanns ingen väg, utan tåget från Kiruna stannade där behov fanns. Var och en arkägare byggde sin ark efter sina ideer, behov och börs. Men tidigare gällde det att arken var så lätt att en eller två män (oftast män) orkade att dra den ut/hem på isen. Och det gick att övernatta tills lämpligt tåg kom för hemfärd.

 

 

Tidiga hjälpmedel

Senare kom dessa maskiner till hjälp. Hjälp och hjälp?? Dessa maskiner med några fjuttiga hästkrafter orkade knappt dra sig själva. Och rasslade mattan undan snön så hängde maskinen hjälplös på fotstegen! Då fick den grävas fram. Men med försigtighet så kunde den dra en ark. Helst på tidigare körda och packade spår.

Pitebon som förargad kom till återförsäljaren av snöskotern:

  • -Hördu, finsch he slikadena med inbyggda bärselan?
  • -??? Näe... Vodå?
  • - Man sko ju liks ändå bäran!

Det är skillnad mot dagens monstermaskiner som går att köra på öppet vatten... så länge farten hålles uppe!

Nu kunde arkarna byggas mer stabila och isolerade. De tillåtna yttermåtten för en ark tenderar att bli innermått... isoleringen på några centimeter behöver oxo utrymme! Smidiga gasolkaminer står för uppvärmningen. Vid en uppvärmd ark så räcker 500W för att hålla värmen. Solpaneler till belysning, radio, TV och telefon.

 

Norrut

Här står nattåget på spår 4 i Stockholm och väntar på avgång.

 

Reskomforten är lite trång när man skall dela utrymmet med främmande. Utrymmet är nästan som i en ark, med undantag för takhöjden.

 

Upphämtad på stationen i Kiruna så är det 70km till Stenbacken. Lossning av skoter, kälke och packning.

 

Arkplatsen ligger på en ö utanför Stenbacken. Några km skoterfärd över isen. Isen håller ca 60-70 cm tjocklek. Några sädesärlor hade redan hittat hit. Ripor hördes på avstånd. Och ljust om nätterna, inga ficklampor behövs.

 

Lite snöfläckar kvar i mitten av maj. Arkarna började att byggas under 1930-talet. Kirunaborna ville ut och fiska. Då fanns bara tåget som transportmedel. Vägen byggdes i början av 1980-talet. Så arken var praktisk att övernatta i och vänta på tåget till nästa dag. Dessutom står den på medar så att den med möda gick att släpa ut på isen för vindskyddat pimpelfiske. Idag med en snöskoter är det en enkel match. Samtidigt med att vägen kom så reglerades det upp med parkeringsplatser för arkarna i olika arkplatser. De sköts av Kiruna Jakt- och Fiskevårdsförening Efterfrågan på platser överstiger tillgången.

 

Jörgen fixar lunch. Saiva vill oxo vara med i lunchen.

 

Lunchen.... men telefonen är intressantare. Här uppe är det Telia som gäller. Med mitt Telenor så gick det att ringa om telefonen stod på en hylla, Så dålig täckning har Telenor i Norr. Att surfa gick inte.

 

Saiva njuter att sova på ljungen.

 

Frukost kl 06.00 i 0-gradig temp. Det var frost på bordet om morgnarna.

 

Jörgen rensar skoter och båtvägen från stenbumlingar.

 

Det ser ut att vara tomma/lediga arkplatser, men nix. Det betalas hellre 200:-/år och behåller en plats än att släppa den. Jag har nu märkt att det har städats upp och de tomma arkplatserna har fyllts upp. De som inte uttnyttjat sin plats har blivit avregistrerade, till förmån för intresserade i kön. Många yngre familjer har fått upp ögonen för detta fritidsintresse.

 

För mitt öga ser denna ark att vara större än maxmåtten på 2,5×1,6×1,8 meter. Och soldäckssjukan har spridits långt över trädgränsen. Arkarna tenderar att bli så tunga att inte ens en rejäl skoter rubbar dem.

 

Gammal matkällare, måste ha byggts långt innan arkarna kom till ön.

 

Varje arkplats har ett servicehus. Torrdass och sopstation.

 

Utsikten är skitbra från dasset....

 

Då var det nattåg hem igen.

 

Här kommer tåg 93 vid Kiruna nya Järnvägsstation. Mot Karlskrona!

 

Mars 2017

Frukost på tåget utan vita dukar....

 

Framme på Björkholmen. Mycket snö och snödrev

 

Mer snö...

 

Saiva spanar efter främlingar.

 

Jörgen förbereder pimpelfiske

 

Inflyttning...

 

Ärtsoppa, plättar och punch till middag!

 

En nybygd ark är i antågande.

 

 

 

 

Jörgen har pistat för den ankommande arken!

 

Riktigt mobil fiskeark. Och Saiva undrar vad som försigår därinne?

 

Varmt och vindstilla... men ingen fisk!

 

Dax för packning inför hemresan i yrsnön.

 

Det hade snöat endel under natten.

 

Det var 2017 års arkäventyr!

 

 

 

Mars 2018

Avlastning av skoter o pulka vid Stenbacken i -24C.

Vissa ekipage hade problem att få igång skotrarna i denna låga temepratur

 

Framme på Björkholmen. Saiva trivdes i detta vädret.

 

Jo det var bistert, -24C ute och - 20C inne

 

Det var lite problem att övertyga fotogenet att det skulle brinna!

 

Gasolen i spisen ville inte alls medverka till kaffekokningen, vi fick vänta en halvtimma tills rumstemperaturen hade stigit till över 0 grader. Nu har Jörgen hittat en leverantör av gasburkar med ren propan, som fungerar ner till -40C.

 

24 gradig kall sprit från förra året är inge höjdare! Det fick vänta.

 

 

Ripspår.

 

Vädret var ypperligt, men kallt. Inga fler var ute just nu, men det kom några senare.

 

Jörgen provade att fiska, men njet, inget napp.

 

Nu var det behagligt inne fast det är 38 graders skillnad utanför dörren.

Temperaturen steg efterhand ute, men de lovade vind istället.

 

Saiva tar igen sig.

 

Tidigt på morgonen, nu hade det börjat att blåsa. Men bara någon minusgrad.

 

Jag vaknade mitt i natten o frös! J-vlar nu är gasen slut?. Men jag hade reglat dörren för dåligt, den hade blåst upp!

 

Det var bister yrsnö. Saiva ville inte ut, hon stannade inne.

 

Vi packade skoter o pulka för hemfärd i snödrevet.

 

Då var 2018 års äventyr avslutat.

 

Vägen till Norge vid Abisko var avstängd på grund av snön. Men nu kör vi mot Kiruna.

 

Hösten 2018

 

Det var lågt vattenstånd, och båten för tung! Men Jörgen var förberedd med en fyrhjuling.

 

Till slut kom vi loss, lungt och fint vatten.

 

Saiva längtar ut till arkplatsen.

 

Snart framme vid arkplatsen Björkholmen

 

Vackert väder....

 

Flera nya arkar har kommit på plats. Väl förankrade inför vinterns stormar. Fiskeföreningen har reformerat i villkoren. De som inte använder sin plats blir strykna. Efterfrågan på platser är stor, tillgången räcker inte till.

 

Fönstret är som en tavla...

 

Vi fick några fiskar...

 

Gammel man pustar efter fisketuren.

 

Några fiskar skulle direktavnjutas!

 

Resten saltades.

 

Fotogenkaminen har nu bytts till en Miniflame gasolkamin. 600 + 1000W värme.

Men... arbetet med båten.. gör att det blir inte fler höstresor. Det var vi båda överens om! Nästa resa i slutet av mars 2019.

 

Våren 2019

27 mars 2019

Ombyggnad av E10 utanför Kiruna

 

Hårt väder vid Abisko, vägen avstängd.

Men vi ska halvägs till Stenbacken.

 

Lite snödrev, så det blev till att skotta sig in.

Lite gasol till värmen

 

Härligt väder.

 

Då kanske nästa resa blir våren 2020?

return